5 tips för viktiga samtal

Till dig som har något att berätta och till dig som vill bli bättre på att lyssna


1.

Killar pratar vanligtvis inte om svåra saker i grupp.

Vill du veta hur en vän verkligen mår, ta det bara ni två tillsammans och inte när ni umgås i ett större gäng. Det är de flesta väldigt ovana och obekväma med.

 

2.

Bygg förtroende genom att berätta om dina egna utmaningar.

Har du någon kille i din närhet som du misstänker mår dåligt just nu? Våga öppna upp själv om något som varit jobbigt för dig för att visa att det inte är något konstigt med att prata om känslor. Målet är inte att få den andre att börja prata direkt, utan att bygga förtroende som gör att din vän får lättare för att prata om svåra saker med dig över tid.Vill du veta hur en vän verkligen mår, ta det bara ni två tillsammans och inte när ni umgås i ett större gäng. Det är de flesta väldigt ovana och obekväma med.

 

3.

Leta inte efter ett “perfekt tillfälle”.

Killar har en tendens att umgås mycket över aktiviteter som tex. TV-spel, sport eller barhäng. Vissa kan kanske känna att de förstör stämningen om de öppnar upp sig där och då. Tvärtom kan det vara ett utmärkt tillfälle att prata om hur man mår samtidigt som ni gamear eller tittar på fotboll. Men ha första tipset i bakhuvudet. Är ni många som umgås, gå åt sidan när det känns rätt. På fester har balkongen varit platsen för många viktiga samtal för min egen del. Fundera också på vad du behöver för att känna dig bekväm. Kanske funkar det bättre för dig att istället ringa/skriva och fråga hur din vän mår efter att ni umgåtts, och det är precis lika bra.

 

4.

Till dig som vill bli bättre på att lyssna:

Vi människor är ibland sjukligt “hjälpnödiga” när någon vi bryr oss om berättar att den inte mår bra. Vi kan lätt tro att vi ska ha massa smarta svar, eller ibland till och med ska “fixa” problemet. Det fina är att du inte behöver ha en jävla aning om vad du ska säga och du varken ska eller kan fixa något alls. Den som berättar behöver bara att du lyssnar. Om du inte vet alls vad du ska säga kan du säga det också och visa uppskattning, till exempel: - “Jag vet inte vad jag ska säga, men jag är väldigt glad att du berättade. Tack för det. Du kan alltid prata med mig”. Det säger allt.

 

5.

Till dig som vill träna på att berätta:

Ibland kan det vara skitsvårt att sätta ord på varför man mår dåligt. Ett konkret verktyg är att börja träna på att uttrycka: (1) En känsla, och (2) Ett behov. Det kan låta helt larvigt enkelt, men över tid hjälper det en att bli medveten om vad man behöver för att må bättre.


Det kan till exempel låta såhär:

  • Jag känner mig trött och behöver vila.

  • Jag känner mig arg och behöver skrika.

  • Jag känner mig stressad och behöver hjälp med skolarbetet.

  • Jag skäms och behöver få höra att jag duger som jag är.

Utgå hela tiden från en känsla och ett behov du har och försök att uttrycka det. Testa och se vad som händer.

Du kan läsa mer om det här förhållningssättet till känslor och behov som utgår från en samtalsmetodik som heter “Non-violent communication” eller "Giraffspråket" på svenska.


Vad tänker du om våra samtalstips? Berätta i kommentarerna! 👇

Liknande inlägg

Visa alla